Ομάδα 1η

Η κύρια και πρωταρχική πηγή ενέργειας για τη γη είναι ο Ήλιος μας. Υπάρχει τίποτα πάνω στη γη που θα μπορούσε να υπάρχει, να ζει και να κινείται, χωρίς τη ζωογόνο ενέργεια του ήλιου;

arma.jpg

Από πολύ νωρίς οι άνθρωποι είχαν καταλάβει την εξαιρετική σημασία που είχε για τη ζωή του κόσμου μας και τον περιέβαλαν με δέος και σεβασμό. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που για όλους τους αρχαίους λαούς, ο Ήλιος ήταν ο Μεγάλος Θεός, ο Δημιουργός, παίρνοντας διαφορετικές μορφές από χώρα σε χώρα κι από εποχή σε εποχή. Για τον άνθρωπο ο ήλιος ήταν πηγή ζωής, φωτός και θερμότητας. Χάρη στον ήλιο ο άνθρωπος ζεσταίνονταν και έβλεπε κατά τη διάρκεια της μέρας, οπότε και μπορούσε να κάνει απαραίτητες για τη διαβίωση του δραστηριότητες όπως το κυνήγι.

Η ακτινοβολία του ήλιου όχι μόνο δίνει φως, αλλά επίσης θερμαίνει τα σώματα στα οποία προσπίπτει. Αυτή τη θερμότητα οι αρχαίοι Έλληνες την εκμεταλλεύτηκαν για τη θέρμανση των σπιτιών τους. Οι κατοικίες τους ήταν προσανατολισμένες με τέτοιον τρόπο έτσι ώστε να δέχονται όσο το δυνατόν περισσότερη ηλιακή ακτινοβολία. Ακόμη, χρησιμοποιούσαν την ηλιακή ενέργεια για την θέρμανση και αφυδάτωση των τροφών (αποξηραμένες τροφές), έτσι ώστε να διατηρούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

image005[1].gif

Οι αρχαίοι πολιτισμοί χρησιμοποιούσαν επίσης τον ήλιο για να προσδιορίσουν τον χρόνο. Ο πρόγονος του ψηφιακού ρολογιού είναι το ηλιακό ρολόι. Στην Κίνα εμφανίστηκαν τα πρώτα ηλιακά ρολόγια το 2.679 π.Χ. Το ηλιακό ρολόι είναι μια κατασκευή για να μετράμε το χρόνο με τη βοήθεια της σκιάς ενός δείκτη που ονομάζεται "γνώμονας".

cycle-safety-helmet.jpg

Ξέρετε ότι…
Ο Αρχιμήδης, τον 3ο π.Χ. αιώνα, έκαψε τα Ρωμαϊκά πλοία χρησιμοποιώντας δεκάδες μεγάλα κάτοπτρα από γυαλί τα οποία συγκέντρωσαν τις ηλιακές ακτίνες.

arximidis.jpg

Τα κάτοπτρα και οι φακοί εστιάζουν τις ηλιακές ακτίνες σε συγκεκριμένα σημεία, όπου αναπτύσσονται τεράστιες θερμοκρασίες. Μια ακόμη εφαρμογή είναι η ηλιακή κάμινος, όπου πετυχαίνονται υψηλές θερμοκρασίες με τη χρήση φακών ή παραβολικών κατόπτρων ικανές για το λιώσιμο των μετάλλων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη θέση που συγκεντρώνονται οι ηλιακές ακτίνες μπορεί να αναπτυχθεί θερμοκρασία 3.000 °C, που αρκεί για να ανοιχτεί μια τρύπα σε μια χαλύβδινη δοκό μέσα σε 30 δευτερόλεπτα.

012.jpg

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Πατήστε εδώ για να μεταφερθείτε στην πρώτη δραστηριότητα!

2. Πατήστε εδώ για να μεταφερθείτε στη δεύτερη δραστηριότητα!

3. Πατήστε εδώ για να μάθετε πώς θα κατασκευάσετε τον δικό σας ηλιακό φούρνο!

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License